5 români mor în accidente rutiere în fiecare zi. Cine e de vină?

0 Comments

Ce spune Cartelul și ce spune RFG-ul:

Nu mai putin de 5 romani mor, in medie, in fiecare zi in accidente rutiere, potrivit informatiilor Comisiei Europene. Asta inseamna ca pe soselele din tara noasta – cele mai insangerate din intreaga Uniune Europeana – piere in fiecare an echivalentul a 1% din populatia Capitalei.

In timp ce autoritatile sustin ca soferii indisciplinati sunt principalii vinovati pentru acest carnagiu, reprezentantii societatii civile spun ca, de fapt, starea proasta a drumurilor este cea care ii baga pe romani in pamant inainte de vreme.

Cele mai periculoase sosele din Europa au fost, in 2017, cele din tara noastra, potrivit datelor Comisiei Europene. Mai exact, la noi si-au pierdut viata anul trecut, in accidente rutiere, 98 de oameni dintr-un milion. Au fost mai multi morti in astfel de evenimente decat oriunde in Europa si chiar mai multi decat se inregistrasera la noi, in 2016.

„Viteza excesiva este principala vinovata (Viteza NEREGULAMENTARĂ este a 17-a cauză în producerea accidentelor grave. Viteza excesivă aka. neadaptarea vitezei la condițiile de drum nu există în codul rutier. Este o invenție ce maschează adevărata problemă: DRUMURILE PRAF. Statistica aici). Apoi, faptul ca multi soferi nu se asigura la schimbarea sensului de mers si nu acorda prioritate e de remarcat, in cazul multor accidente (este de remarcat că și aceste cauze sunt la jumătate față de principala cauză). In plus, mai vorbim si despre faptul ca multi soferi consuma alcool inainte de a se urca la volan si multi folosesc telefonul mobil la volan (alcoolul este a 11-a cauză). Si n-ar trebui sa neglijam nici faptul ca multe dintre masini sunt intr-o stare tehnica proasta si nu permit circulatia in conditii de siguranta.(oare starea tehnică este afectată de starea drumurilor?!)

Sigur, starea drumurilor n-ar trebui trecuta cu vederea cand vorbim despre producerea accidentelor. Din datele pe care le am eu, insa, doar 1.200 – 1.500 de kilometri din cei 17.000 de kilometri de drumuri din Romania au probleme cu gropile. (avem și glume în program)

Cand folosesti vopsea de 20 de euro galonul obtii un rezultat. Cand, insa, folosesti din cea de 50 euro galonul, cu totul altul va fi rezultatul. Daca mergi la licitatii doar pe criteriul pretului cel mai scazut, degeaba te astepti la performantele celui care cheltuieste. (serios?! Dar caietele de sarcini, unde se stabilește și prețul raportat la prețurile de pe piață, se fac cu respectarea standardelor de calitate. Carevasăzică pică și vrăjeala cu prețul. De altfel am detaliat pe larg în reportajul cu Inspectorul PRO cum e cu afacerea marcajelor – aici)

Alexandru Vilvoi, fondatorul Asociatiei Romania fara gropi, nu impartaseste punctul de vedere al CNAIR. Dimpotriva, acesta spune ca tocmai lipsa de implicare a autoritatilor este cea care ne-a adus in situatia dramatica de astazi.

Degeaba cautam vinovati in alte parti, cand aceiasi oameni conduc sistemul de ani de zile. Se schimba intre ei in functii si tot nu fac nimic. Cine nu crede poate citi statistica. Acolo sunt rezultatele muncii autoritatilor: oamenii mor si sunt raniti cu miile, pe sosele noastre”, a apreciat Alexandru Vilvoi.

Acesta sustine ca, pe langa pierderea de vieti omenesti, lipsa sigurantei pe sosele va ajunge sa ne coste, in doar doi ani, si foarte multi bani.

„Sa ne reamintim de faptul ca, in 2007, aderand la UE, Romania si-a asumat sarcina de a reduce numarul de accidente mortale la jumatate (obiectiv care figureaza inca si Strategia Nationala de Siguranta Rutiera – n.red.).

Ei bine, CE spune ca cel putin din 2010 pana acum am reusit sa reducem numarul de victime cu doar 17%. Si nici macar acest rezultat modest nu e rodul masurilor pe care le-au luat autoritatile romane. In schimb, e simpla consecinta a faptului ca au plecat foarte multi romani din tara. Si, in mod logic, unde sunt mai putini oameni, scade si numarul de accidente. Dar migratia nu ne va rezolva problema. Ne-am angajat sa reducem numarul deceselor la jumatate, iar CE ne va cere socoteala pentru acea cifra, nu pentru cat am reusit sa facem din inertie.

Iar pentru nereusitele noastre am putea plati destul de scump. Spre exemplu, CE a estimat ca, in medie, moartea in accident rutier a unui cetatean european vaduveste bugetul UE de 1,97 milioane de euro (vezi aici raportul ETSC la pagina 15). Nu e un pret pus pe viata unui om, ci o medie care tine cont de nivelul cheltuielilor si al contributiilor in toate cele 28 de state membre. Nu-i deloc greu sa ne dam seama ce sume astronomice am ajunge sa platim pentru sutele de decese care inca se petrec pe soselele noastre, cu toate ca ne-am angajat sa le prevenim…”

Fondatorul Asociatiei Romania fara gropi sustine ca, desi nu mai avem, la acest moment, nicio sansa sa ne respectam angajamentele luate in 2007, am putea totusi ne concentram pe niste masuri de urgenta, care sa salveze vieti si sa previna plata catre UE a unor penalitati usturatoare pentru bugetul de stat, din 2020 incolo.

„Cred ca e deja clar pentru toata lumea ca infrastructura noastra rutiera e precara si ca acest fapt are legatura directa cu numarul mare de decese cauzate de accidente rutiere. Autoritatile s-au obisnuit sa dea vina pe soferi. Sigur, e calea usoara. Dar nu doar soferii sunt responsabili pentru tragediile de pe sosele.

Spre exemplu, atunci cand pe aceeasi portiune de drum se petrec multe accidente similare, e clar ca nu soferii erau de vina, ci drumul. Noi am numit ‘puncte negre’ aceste zone unde se petrec multe accidente cu victime si militam pentru eliminarea lor. Iar eliminarea – desi suna radical – e relativ usor de facut si nici nu costa foarte mult. Vorbim, de fapt, despre o reconfigurare a unei curbe sau intersectii, despre montarea de parapeti, despre o mai buna semnalizare… Sunt lucruri pe care autoritatile le-ar putea face destul de repede, daca ar vrea, intr-adevar.

 

citește articolul complet pe Ziare.com

 

Dacă vă place ce facem ne puteți susține demersurile printr-o donație lunară.

 

Susține lunar demersurile RFG – #RFGvsEI

Suma* :
Moneda* :
RON
EUR
USD
Nume* :
Prenume* :
Email* :
Telefon :
Adresa :
Plata lunara :

 

 

Distribuie:

Comments

comments

Categories:

Lasă un răspuns