De aceea, Asociația România Fără Gropi stabilește OBIECTIV 2020 – 3.000 de vieți salvate și invită Ministerul Afacerilor Interne (prin Poliția Română – prin Direcția Rutieră), Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, Ministerul Transporturilor (prin CNAIR și ARR), toți Administratorii Drumurilor Publice, toate entitățile din domeniu, mass media și toți participanții la trafic să se implice în creșterea gradului de Siguranță Rutieră pentru a duce la scăderea numărului victimelor cu 50% până în 2020.
DOMENII DE ACȚIUNE:
1.APLICAREA LEGII ȘI RESPECTAREA NORMELOR DE SIGURANȚĂ RUTIERĂ
MĂSURA | RESPONSABIL | PERIOADA DE APLICARE | MONITORIZARE |
Aplicarea prevederilor legale din Codul Rutier | MAI prin Poliția Rutieră | permanent | ARFG |
Notificarea pentru efectuarea ISRS | MAI prin Poliția Rutieră | permanent | ARFG |
Efectuarea ISRS | ARR și ADP | permanent | ARFG |
Efectuarea ISR | ARR și ADP | Până la data de 31.12.2017 și pe urmă conform Legii 265 din 2008 | ARFG |
Efectuarea ASR | ARR și ADP/constructor | permanent | ARFG |
Îmbunătățirea semnalizării rutiere în zona trecerilor de pietoni și a unităților de învățământ | ADP | permanent | ARFG |
Efectuarea amenajărilor rutiere necesare în zonele cu probleme | ADP | permanent | ARFG |
2.ELIMINAREA PUNCTELOR NEGRE
Aplicarea măsurilor care se impun (îmbunătățirea semnalizării rutiere / amenajări rutiere / reconfigurarea drumului public ori a intersecției / etc.) în regim de urgență astfel încât până la data de 30 Iunie a fiecărui an să fie eliminate toate punctele negre/criminogene identificate în anul anterior.
3.EDUCAȚIA RUTIERĂ
MĂSURA | RESPONSABIL/
PARTENER |
PERIOADA DE APLICARE | MONITORIZARE |
Ore de educație rutieră pentru preșcolari și elevii din învățământul preuniversitar | MAI prin Poliția Rutieră, MENCȘ prin Inspectoratul școlar, Administrația locală și ARFG | permanent
(cel puțin o oră pe lună) |
ARFG |
Marchează școala (marcaje rutiere aplicate pe holurile instituțiilor de învățământ) | MENCȘ prin Inspectoratul școlar, Administrația locală și ARFG | permanent | ARFG |
Mesaje promovate pe radio-tv | ARFG, parteneri media și sponsori, MAI prin Poliția Rutieră | permanent | ARFG |
Mesaje promovate pe rețelele sociale | ARFG, parteneri media și sponsori, MAI prin Poliția Rutieră | permanent | ARFG |
Evenimente outdoor | ARFG, parteneri media și sponsori, MAI prin Poliția Rutieră | permanent
(cel puțin un eveniment pe lună) |
ARFG |
1 milion de pliante pentru preșcolarii și elevii din România prin care se promovează Educația Rutieră. 1 milion de pliante pentru participanții la trafic din România prin care se promovează Educația Rutieră. |
ARFG, parteneri media și sponsori, MAI prin Poliția Rutieră | permanent | ARFG |
4.AMENDAREA CODULUI RUTIER
RESPONSABIL: MAI, Guvern, Parlament
PERIOADA DE APLICARE: până la 01 Iunie 2017
MONITORIZARE: ARFG
Propuneri modificare OUG 195/2002 | Observații |
Art.96 (2) se completează cu următorul text: g) stabilirea unui termen de maxim 30 de zile de la data constatării până la care Administratorul drumului public va remedia deficiențele de infrastructură rutieră constatate
|
Existența unui termen în care să fie remediate deficiențele de infrastructură rutieră este necesară deoarece:
– va determina Administratorul Drumului Public să ia masurile necesare pentru îndepărtarea situaţiilor periculoase pentru fluenţa şi siguranţa circulaţiei și care pun în pericol viața și integritatea corporală a participanților la trafic într-un cadru de timp clar delimitat; – lipsa unui cadru de timp clar delimitat obligă Poliția Rutieră să amendeze zilnic Administratorul Drumului Public până la remedierea deficiențelor; – o perioadă mai mare de 30 de zile în care participanții la trafic sunt supuși unei stări permanente de situaţii periculoase pentru fluenţa şi siguranţa circulaţiei și care pun în pericol viața și integritatea corporală a participanților la trafic este inacceptabilă. |
Art.105 se completează cu următorul text:
30. nerespectarea termenului prevăzut la Art.96 (2) lit. g se sancționează contravențional cu maximul de puncte-amendă prevăzute la Art.98 (4) lit. e. |
|
Propuneri modificare Regulament de aplicare a OUG 195/2002 | Observații |
Art. 4. se completează cu următorul text:
(3) În cazul în care siguranța participanților la trafic este pusă în pericol, din cauza neasigurării viabilității drumului public pe o perioadă mai lungă de 30 de zile consecutive de la data constatării deficiențelor, poliția rutieră va închide drumul public până la remedierea deficiențelor de infrastructură rutieră. |
O perioadă mai mare de 30 de zile în care participanții la trafic sunt supuși unei stări permanente de situaţii periculoase pentru fluenţa şi siguranţa circulaţiei și care pun în pericol viața și integritatea corporală a participanților la trafic este inacceptabilă. |
Art. 5. (1) se modifică cu următorul text:
Administratorul drumului public este obligat să ia măsuri de înlăturare a cauzelor evenimentelor rutiere datorate configurației, stării sau dotării tehnice necorespunzătoare a acestuia în termen de maxim 30 de zile de la data constatării deficiențelor de infrastructură rutieră. |
O perioadă mai mare de 30 de zile în care participanții la trafic sunt supuși unei stări permanente de situaţii periculoase pentru fluenţa şi siguranţa circulaţiei și care pun în pericol viața și integritatea corporală a participanților la trafic este inacceptabilă.
|
Art. 7. se completează cu următorul text:
(5) Intersecțiile, aflate în afara localităților, cu un drum național sau cu un drum județean sunt prevăzute cu sens giratoriu ori sistem de semaforizare ori pasaj denivelat |
Va crește gradul de siguranță rutieră și va contribui în mod substanţial la reducerea numărului de accidente (se elimină conflictele de trafic) și la fluidizarea traficului (inclusiv impact major asupra diminuării nivelului de emisii poluante). |
Art. 47. se completează cu următorul text:
(4) Trecerile pentru pietoni amenajate pe arterele de circulaţie cu două sau mai multe benzi de circulaţie pe sens, situate pe raza localităților, sunt prevăzute cu semafoare acţionate manual prin care cererea de culoare verde se face direct de către pietoni |
Instalarea semafoarelor comandate manual de către pietoni va crește gradul de siguranță rutieră și va contribui în mod substanţial la reducerea numărului de accidente, la reducerea numarului de opriri/porniri impuse de ciclurile semaforice (impact major asupra diminuării nivelului de emisii poluante), la fluidizarea traficului prin temporizarea accesului pietonilor pe trecerea de pietoni. |
Art. 58. se completează cu următorul text:
(5) Pe sectoarele de drum, situate pe raza localităților, trecerile pentru pietoni amenajate pe arterele de circulaţie cu două sau mai multe benzi de circulaţie pe sens sunt prevăzute cu semafoare acţionate manual prin care cererea de culoare verde se face direct de către pietoni |
Instalarea semafoarelor comandate manual de către pietoni va crește gradul de siguranță rutieră și va contribui în mod substanţial la reducerea numărului de accidente, la reducerea numarului de opriri/porniri impuse de ciclurile semaforice (impact major asupra diminuării nivelului de emisii poluante), la fluidizarea traficului prin temporizarea accesului pietonilor pe trecerea de pietoni. |
Art.96 (1) se modifică cu următorul text:
Participanții la trafic sunt obligați să anunțe administratorul drumului public ori cel mai apropiat polițist atunci când au cunoștință despre neasigurarea viabilității drumului public sau a oricărei alte situații periculoase pentru fluența și siguranța circulației. -ÎNDEPLINIT
|
Situațiile periculoase impun reacții cât mai rapide, iar un agent de poliție este mai aproape de participanții la trafic comparativ cu o unitate de poliție sau cu sediul administratorului drumului public care pot fi la kilometri distanță de sitația periculoasă. De asemenea, agentul de poliție poate lua, în timp real, măsurile ce se impun pentru indepărtarea pericolului.
Expresia viabilitatea drumului este explicată la Art.2 din Regulament și cuprinde inclusiv cuvântul obstacol, precum și alte noțiuni legate de siguranța rutieră. |
Art.142 lit. n se modifică cu următorul text:
Pe trotuar -ÎNDEPLINIT cu mențiunea că ADP poate amenaja doar în anumite condiții |
Trotuarul este un spațiu destinat pietonilor. Parcarea se face în spații special amenajate. |
Art.160 (4) se modifică cu următorul text:
Este obligatoriu ca, în circulația pe drumurile publice, biciclistul să poarte casca de protecție omologată
|
Creșterea siguranței bicicliștilor. |
Indicatoare rutiere
|
Se elimină indicatorul rutier “Parcare în care mașina se află cu două roți pe trotuar” |
PREMISE:
Anual în România au loc ~9.400 de accidente rutiere grave care au drept urmare rănirea gravă a 9.000 de oameni (25 zilnic) și decesul a ~2.000 (5 zilnic). Fiecare deces înseamnă -1,97 mil. de euro la bugetul statului conform formulei de calcul VPF – Value of Preventing a Fatality utilizate de Consiliul European pentru Siguranţa Transporturilor – ETSC.
Cauzele principale pentru aceste accidente sunt Infrastructura avariată și neadecvată (mileniului în care trăim) și Lipsa Educației Rutiere în rândul participanților la trafic (șoferi, bicicliști, pietoni).
În România sunt cel puțin 400 de puncte negre, adică zone unde în ultimii 5 ani au murit/grav răniți cel puțin 10 oameni. Bucureștiul are 49 de astfel de puncte.
Avem nevoie de implicarea activă a societăţii, pentru că o societate activă care reacţionează determină autorităţile să îşi corijeze lipsurile.
În România, responsabilitatea rutieră este aruncată doar pe umerii celor consideraţi vinovaţi de producerea accidentelor. Referitor la cauze sunt menţionate doar viteza excesivă – a 15-a cauză (vezi Anexa 1 – cauzele reale), consumul de alcool, neadaptarea la condiţiile de drum, fiind omis cu bună ştiinţă un factor determinant: INFRASTRUCTURA.
Nici atunci când un pieton este accidentat pentru că a traversat prin loc nepermis nu se vorbește despre LIPSA EDUCAȚIEI RUTIERE.
_____________________________________
Susține acțiunea Asociației România Fără Gropi de tipărire și distribuire în școlile și grădinițele din România a
prin care se promovează Educația Rutieră în rândul preșcolarilor și școlarilor. Oferă siguranță copiilor!
Deschide Prezentarea SUSȚINE RFG
Proiect de Buget – OBIECTIV 2020
Susține acțiunea Asociației România Fără Gropi de tipărire și distribuire în localitățile din România a
prin care se promovează Educația Rutieră în rândul participanților la trafic