(repe)TEN-T

Acum vreo 2.000 de ani toate drumurile duceau la Roma. Și erau ceva drumuri. Băieții și-au dat seama, încă de pe atunci, că nu poți dezvolta și menține un imperiu fără niște drumuri pietruite. Nu poți căra prada și nici deplasa trupele (pentru apărare) în mod eficient fără ceva sub roțile carelor. În termenii zilelor noastre putem traduce cam așa: nu poți avea o creștere economică (implicit și a nivelului de trai) dacă nu ai o infrastructură de transport adecvată care să permită transportul mărfurilor, al persoanelor… MOBILITATE.

26 mld. euro

Fără să reinventeze roata, Uniunea Europeană zice că e bine să fie dezvoltată infrastructura de transport astfel încât Europa să fie conectată și drept urmare să duduie economia, ca să fie bine și să nu fie rău. Și i-au zis TEN-T. Au făcut și un clip de prezentare pe care îl puteți viziona aici. Și cum nimic nu se face fără niște investiții, UE a pus a bătaie 26 de miliarde euro pentru perioada 2014-2020. Poate, poate or atrage și băieții de la CNADNR niște bani astfel încât să nu mai utilizeze doar banii de la bugetul de stat & venituri proprii (vigneta și taxele de pod). Dar banii de la stat nu-i urmărește nimeni, cum sunt urmăriți banii europeni… și uite așa te trezești cu autostrăzi închise ori care nu au facilități (benzinării, parcări, telefoane de urgență) și ieșiri/intrări corespunzătoare pentru o autostradă (vezi A3).

TEN-T aduce (de fapt, ar aduce dacă cineva și-ar face treaba) și pentru România următoarele beneficii:

Noua politică privind infrastructurile din Europa Transportul este vital pentru economia europeană, iar fără conexiuni bune Europa nu se va dezvolta și nici nu va prospera. Noua politică europeană privind infrastructurile va crea o rețea de transport europeană solidă, extinsă în 28 de state membre, conectată la țările vecine și la restul lumii, menită să promoveze creșterea economică și competitivitatea. Rețeaua va conecta estul cu vestul și va înlocui mozaicul de transporturi actual cu o rețea veritabil europeană. Noua politică triplează finanțarea din partea UE pentru transporturi, fiind alocate 26 miliarde EUR pentru perioada 2014 – 2020. În același timp, ea reorientează finanțarea transporturilor către o rețea primară strict definită. Rețeaua primară va constitui coloana vertebrală a transporturilor în cadrul pieței unice a Europei. Până în 2030, rețeaua va înlătura sectoarele cu trafic îngreunat, va moderniza infrastructura și va eficientiza transportul transfrontalier de călători și marfă, în întreaga UE. Implementarea sa va fi accelerată prin crearea a 9 coridoare majore de transport, care vor conecta statele membre și părțile interesate, permițând concentrarea unor resurse limitate și obținerea de rezultate. Noua rețea primară TEN-T va fi susținută de o rețea cuprinzătoare de rute, care vor fi conectate la rețeaua primară la nivel regional și național. Scopul este de a asigura faptul că, progresiv, pe întreg teritoriul UE, TEN-T va contribui la creșterea pieței interne, la consolidarea coeziunii teritoriale, economice și sociale și la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Luată în ansamblu, noua rețea de transport va oferi: – trafic mai sigur și mai puțin congestionat – călătorii mai comode și mai rapide – precum și un impact mai mic asupra climei. sursa

Dar pe cine să intereseze creșterea economică, poluarea, siguranța?! Despre Siguranța Rutieră, Asociația România Fără Gropi a adus atenției publice cazul Inspecțiilor de Siguranță Rutieră (vezi aici episoadele) și de mai bine de 1 an de zile face demersuri (și reușește) pentru creșterea siguranței pe drumurile publice din România. Și face acest lucru fără angajați și fără vreun buget. Spre deosebire de 1,5 mld. euro pe an și 6.000 de angajați cum are CNADNR-ul.

Pentru o mai bună înțelegere a importanței infrastructurii rutiere (în special autostrăzile) priviți hărțile de mai jos. Țările care au dezvoltat sistemul de autostrăzi au un nivel de trai mai ridicat (GDP) și o rată mai mică a victimelor accidentelor rutiere față de cele cu puține autostrăzi (implicit și cu o infrastructură rutieră avariată)… gen România.

 autostrazi Europa la 17.06.2016  GDP Europa la 17.06.2016 Victime accidente rutiere 17.06.206

Practic, acolo unde sunt drumuri bune avem și siguranță rutieră și nivel de trai ridicat.

Apropo, vrem să dezvoltăm zona Moldovei și ne dăm unioniști (nr. Basarabia) dar nu punem problema unei autostrăzi Constanța-Siret?! Vom reveni pe acest subiect.

Indiferent de gradul de susținere noi ne vom continua demersul (atât cât ne țin posibilitățile) de a apăra dreptul tuturor participanților la trafic de a circula în siguranță pe drumurile din România.

PS. nu uitați că aveți posibilitatea să folosiți FORMULARUL RFG. Il poate folosi oricine pentru orice drum public și este pus la dispoziție de Asociație fără să se perceapă vreo taxă

Comments

comments

Lasă un comentariu